Hålla sig fit i luften

Säga vad man vill men människa är ju inte skapt för att flyga och det känner de flesta av oss av när vi är uppe på höga höjder. Fötterna svullnar upp och är vi ute får vi svårare att andas. Alla som jobbar med att flyga - piloter och flygvärdar etc., har sina små knep för att hålla sig i trim även under de längsta av alla flygningar. Ett mycket viktigt tips är såklart att dricka massor av vätska, för luften i ett flygplan är mycket torr. Själv dricker jag en god fitline dryck för att få i mig både vätska och näring på långflygningar och jag tycker att jag håller mig mycket fräschare då. Varför jag väljer just Fitline är för att jag gillar det företaget, de ägnar sig en hel del åt välgörenhet som jag vill stödja. Jag ger mitt bidrag med Fitline, så att säga.

Flygplansyoga

Ett annat hett tips är att röra på sig under flygningen. Det finns särskilda yogaövningar man kan ägna sig åt under långflygningar, anpassade för att kunna utföras på ett flygplan. Annars är det väl de vanliga stretchningarna som gäller, med extra fokus på benen. Gå gärna upp och vandra runt lite med jämna mellanrum också, det hjälper massor!

Stödstrumpor och fuktkräm

Stödstrumpor är ett annat bra hjälpmedel, i alla fall mot svullna fötter. Det är alltså inte bara personer 55 plus som bör investera i ett par bra stödstrumpor utan varenda kotte som ibland flyger mer än ett par timmar i sträck. Stödstrumpor och en liten burk återfuktningskräm till ansiktet - det är ju så torr luft!

6 nov 2017